Airbus dostarczy pierwszego A220 Polskim Liniom Lotniczym LOT w pierwszej połowie 2027 roku. Będzie to maszyna w większym wariancie, dzięki czemu – z łatwością – przewoźnik zwiększy jednostkowe oferowanie.
W czasie paryskiego Air Show, że deliberacja operatora znad Wisły nad dostawcą samolotów regionalnych dobiegła końca. LOT wybrał Airbusa, który dostarczy polskiemu przewoźnikowi do 84 airbusów A220. Pierwsze 40 samolotów z pewnego zamówienia – Polskie Linie Lotnicze LOT zagwarantowały sobie prawo domówienia 44 maszyn – ma zostać podzielone pomiędzy wersje A200-100 (125 miejsc) i A220-300 (149 foteli).
A220-300 na początek
Pierwszy samolot nowej floty regionalnej narodowy przewoźnik odbierze w pierwszej połowie 2027 roku – na 99 proc. będzie to pierwszy kwartał. Jak wskazał Michał Fijoł, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT pierwszy A220 w barwach operatora znad Wisły będzie maszyną o większej pojemności. – Mogę tylko powiedzieć, że pierwsze A220 jakie odbierzemy będę w wersji 300 – zapowiedział prezes zarządu polskiego flagowca. Wyjaśnił przy tym, że największym problemem jest obecnie przepustowość Lotniska Chopina i liczba operacji dziennie, jaką można bezproblemowo realizować.
Z tego powodu linie zdecydowały się na wczesny odbiór większych maszyn, aby zwiększyć „łatwo” oferowanie. Do końca 2027 roku flota A220 w PLL LOT powinna już liczyć kilkanaście takich samolotów, co wpłynie pozytywnie na wzrost oferowania. W bieżącym roku przewoźnik oferuje średnio na samolot 117 foteli, podczas gdy w 2026 roku wskaźnik – jeden z kluczowych – wzrośnie do 130 w przeliczeniu na jeden statek powietrzny. Przed pandemią takie oferowanie nie przekraczało 100 foteli.
Umowna elastyczność
Od 2027 roku, w ciągu trzech lat samoloty francuskiej (kanadyjskiej) produkcji zastąpią flotę maszyn od Embraera – Nasz kontrakt jest elastyczny i będziemy mogli zdecydować, czy będziemy latać tylko samolotami w wersji 300, czy będą to także samoloty mniejsze – zauważył Michał Fijoł. Na „elastyczność” umowy Airbusa z LOT-em zwróciła uwagę także Marie-Frederique Romain, wiceprezes zarządu Airbusa i dyrektor ds. klientów komercyjnych w Europie Północnej i Środkowej w ostatniej rozmowie z Rynkiem Lotniczym. – W naszej ofercie uwzględniliśmy kwestię elastyczności – to był jeden z głównych wymogów [polskich linii, od red.], aby dostosować się szybko do wszelkich zmian rynkowych, które mogą nadejść – mówiła Romain.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.